Treceți la conținutul principal

Despre „merit”, intre psihologie si Ortodoxie

 

In psihologie, conceptul de merit este strans legat de nevoia de recunoastere si validare. 

 


Oamenii cauta sa obtina confirmarea propriei valori prin performanta, prin rezultate, prin modul in care ceilalti ii apreciaza. Se vorbeste adesea despre „a invata sa primesti ceea ce meriti”, fie ca este vorba de respect, iubire, atentie sau succes. Aceasta abordare are radacina intr-o nevoie fireasca a fiintei umane: aceea de a fi vazuta si valorizata. 

 

Copilul invata, de mic, ca atunci cand face „ce trebuie” primeste laude, iar cand greseste este criticat sau respins. Astfel, se contureaza convingerea ca iubirea si acceptarea trebuie castigate, ca valoarea lui depinde de ceea ce face, nu de cine este.

 

 

Din acest punct de vedere, psihologia incearca sa vindece ranile copiilor deveniti adulti, oferindu-le un mesaj eliberator: „Meriti sa fii iubit asa cum esti. Meriti respect, meriti bucurie, meriti implinire.” Este o intoarcere la o demnitate pierduta, la o asezare interioara in care omul se simte vrednic de bine, fara sa trebuiasca sa dovedeasca incontinuu ceva.

 

 

Dar aici, pentru un crestin ortodox, apare si o capcana subtila.

Daca ramanem doar la limbajul psihologiei, exista riscul sa absolutizam ideea de merit si sa o transformam intr-o pretentie: „merit sa mi se dea, merit sa primesc, merit ca ceilalti sa se poarte intr-un anume fel cu mine”. De aici se nasc frustrari, neintelegeri si chiar mandrie , pentru ca ne asezam pe o pozitie de drept pe care ni-l atribuim singuri.

 

In schimb, invatatura ortodoxa aduce o nuanta esentiala: omul este iubit de Dumnezeu nu pentru ceea ce face, nici pentru ceea ce „merita”, ci pur si simplu pentru ca exista. Iubirea Lui este dar, nu rasplata. „Fiindca atat de mult a iubit Dumnezeu lumea, incat pe Fiul Sau Cel Unul-Nascut L-a dat…” (Ioan 3,16). Nu spune Scriptura ca „a meritat lumea”, ci ca Dumnezeu a iubit-o.

Sfintii Parinti atrag atentia ca atunci cand traim cu gandul „merit” alunecam usor in patima mandriei. 

 

Sfantul Isaac Sirul spune: „Cel ce socoteste ca i se cuvine ceva de la Dumnezeu, acela este strain de har.” Caci harul nu poate fi meritat, ci doar primit cu smerenie.

De aceea, pentru un crestin, drumul vindecarii sufletesti trece printr-o transformare fina: de la cautarea meritului, la primirea darului. 

 

Nu ma mai asez in fata sotului, a copilului sau a celor din jur cu pretentia „merit sa fiu respectata”, ci cu constienta ca respectul, iubirea si bucuria vin ca daruri. Eu insami sunt chemata sa le ofer, fara sa cer, „ca pentru Domnul” (Coloseni 3,23).

Astfel, psihologia si Ortodoxia se intalnesc, dar se si despart pe o linie foarte fina. Psihologia ne invata sa ne recunoastem demnitatea si valoarea, sa nu mai traim in rusine sau vinovatie. Ortodoxia ne duce mai departe: ne arata ca adevarata valoare nu se sprijina pe merit, ci pe iubirea neconditionata a lui Dumnezeu.

 

 

Adevarata eliberare apare atunci cand incetez sa mai cer si incep sa primesc cu recunostinta. Cand inteleg ca nu „merit”, ci mi se daruieste. Ca nu am drepturi in fata lui Dumnezeu, ci numai daruri. Si ca, la randul meu, pot deveni izvor de dar pentru ceilalti.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Simt si ma intorc – program de transformare a emotiilor in rugaciune

  Program de 7 zile pentru femei si mame care poarta prea mult si nu mai stiu cum sa se aseze. Poate ai simtit si tu... – ca ai prea multe emotii si nu stii ce sa faci cu ele – ca te rogi, dar cuvintele sunt goale si sufletul amortit – ca iti vine sa plangi fara motiv... sau sa taci cu totul – ca simti frica, furie, vinovatie, neputinta… dar nu ai cu cine sa le rostesti Poate ai incercat sa le controlezi. Sau sa le ignori. Dar poate e timpul sa le transformi. Nu cu efort. Nu cu presiune. Ci cu blandete. Cu rugaciune. Cu adevar.     Ce este acest program? „Simt si ma intorc” este un program de 7 zile , desfasurat pe WhatsApp, care te va ghida cu pasi simpli spre: – recunoasterea si eliberarea emotiilor mari (frica, furie, vina, tristete, rusine, neputinta) – transformarea lor in rugaciune vie , nu recitata – regasirea linistii interioare , fara sa te indepartezi de Dumnezeu – increderea ca nu esti singura si nu trebuie sa porti totul singura Fiecare zi c...

5 mutari in 5 ani - 5 lectii

  Au trecut 5 ani. Si de 5 ori, ne-am facut bagajele. De 5 ori, am impachetat vieti si am despachetat inceputuri. Cu copii in brate, inima stransa si credinta ca nu ne mutam singuri. Uneori a fost decizia noastra. Alteori, viata ne-a asezat in drum. Dar dincolo de kilometri, mi-am dat seama ca fiecare mutare a fost o scoala. O scoala a inimii. A renuntarii. A ascultarii. Iata 5 lectii care au ramas cu mine. Singurele „bagaje” pe care vreau sa le pastrez mereu.         1. Viata se simplifica cand alegi ce pastrezi   Fiecare mutare m-a invatat sa las. Sa renunt. Sa aleg ce e esential. Sa pun intr-o cutie mica ce nu incapea altadata intr-un dulap intreg. Carti. Haine. Vesela. Lucruri pe care le-am cumparat candva cu entuziasm… si le-am lasat .  Am ajuns sa am mai putin si sa simt ca am mai mult. Hainele putine m-au facut sa ma imbrac cu mai multa constienta. Lucrurile simple m-au apropiat de mine. Casa cu mai putin m-a facut sa fiu mai prezenta...

Mindfulness si Ortodoxia

  In ultimii ani, tehnicile de mindfulness au devenit extrem de populare in dezvoltarea personala si in psihologie. Ele sunt prezentate ca modalitati simple de a reduce stresul, de a cultiva prezenta si de a creste capacitatea de autoreglare emotionala. Practica mindfulness presupune atentie constienta la clipa prezenta, observarea gandurilor si a emotiilor fara judecata, respiratie constienta si ancorare in corp. Din perspectiva psihologica, beneficiile sunt reale: oamenii invata sa faca o pauza intre stimul si raspuns, sa isi observe reactiile si sa isi cultive o mai mare inteligenta emotionala ,  adica sa isi recunoasca, inteleaga si gestioneze mai bine emotiile. Totusi, daca privim prin ochii credintei ortodoxe, mindfulness are limite clare.     1. Ajutorul pe care il aduce mindfulness Calmare trupeasca si psihica – respiratia constienta si focusul pe prezent reduc ritmul alert si anxietatea. Observarea emotiilor – inveti sa nu te mai identifici complet ...